"Polska naj. Księga miejsc wyjątkowych" (Wydawnictwo Dwukropek)

Zima nie sprzyja podróżowaniu. Sprzyja za to snuciu planów na przyszłość. Dlatego, kiedy nadchodzi wiosna i dni stają coraz dłuższe, w naszych głowach gotowych jest kilka scenariuszy. W tym roku było tak samo. Wszystko zmieniło się w dniu, w którym w nasze ręce trafiła nowość o Wydawnictwa Dwukropek.

Polska naj. Księga miejsc wyjątkowych pokazała nam miejsca, których wcześniej nie znaliśmy i kierunki, w których na razie nie zamierzaliśmy podróżować. Okazało się, że w każdym z nich czekają na nas wyjątkowe atrakcje, ciekawe zabytki, które warto zobaczyć i miejsca, które trzeba odwiedzić. Co spodobało nam się najbardziej? Naszą uwagę zwróciło wrocławskie Centrum Nauki Hydropolis, o którym czytałam na kilku blogach, ale zazwyczaj szybko o nim zapominałam. Teraz zaznaczyłyśmy to miejsce w przewodniku i wiemy, że musimy się tam wybrać. Marzy nam się również zobaczenie ruin zamku Krzyżtopór i zobaczenie, do tej pory zupełnie nam nieznanego, pałacu w Kopicach. Historia jego właściciela i kobiety, której po śmierci zapisał pałac, bardzo przypomina baśń o Kopciuszku. Kolejnym kierunkiem, w którym chcielibyśmy się wybrać jest Toruń. Tosię bardzo zainteresowało Żywe Muzeum Piernika, które chciałaby odwiedzić. Książka przypomniała nam również o tym, że od dawna planujemy wybrać się do znajdującego się zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od naszego domu Gniezna. W tamtejszej katedrze znajdują się słynne "Drzwi gnieźnieńskie", ozdobione płaskorzeźbami przedstawiającymi sceny z życia świętego Wojciecha. W książce znalazło się miejsce dla naszego "prawie rodzinnego" Swarzędza, w którym działa Muzeum Pszczelarstwa. Tam można nie tylko podejrzeć pracę pszczół, ale też podziwiać kilkusetletnie ule.

Oprócz miejsce nieznanych znalazłyśmy w książce również te, które znamy dobrze. Byłyśmy już w Centrum Nauki Kopernik, zwiedzałyśmy zamek w Malborku i helskie fokarium. Widziałyśmy pomnik psa Dżoka, zwiedziłyśmy Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej i Afrykarium we wrocławskim zoo. W każdym z tych miejsc. Sporo już widziałyśmy, a Księga miejsc wyjątkowych pokazała nam, że miejsc wartych zobaczenia jest wiele i każde z nich trzeba odwiedzić. Na szczęście przed nami całe życie;)
Wszystko, co opisałam, to i tak kropla w morzu tego, co wybrała dla czytelników Anna Olej-Kobus. Polska naj. Księga miejsc niezwykłych składa się z piętnastu rozdziałów. W każdym z nich przedstawiono kilka wyjątkowo interesujących miejsc. Są tam parki zabawy, miejsca jak z bajki, wyjątkowe muzea, miejsca, w których można spróbować tradycyjnych przysmaków i takie, które pozwolą turystom podróżować w czasie. Inspiracji do rodzinnych wycieczek jest w tej książce mnóstwo.

Polskę naj. Księgę miejsc niezwykłych można czytać w domu i zabierać ze sobą w podróż. Nie jest ciężka, ma poręczny format, a do tego, oprócz opisów i licznych zdjęć, znalazły się w niej także zdania do rozwiązania oraz miejsce na własne zapiski. Tego typu "dodatki" do przewodników wielokrotnie uratowały nas, kiedy czekaliśmy na obiad albo robiliśmy przerwę na odpoczynek. Tosia zawsze chętnie je rozwiązywała, więc i na zabawę z tymi niecierpliwe czeka. Wstrzymuje się jednak do czasu pierwszej wyprawy inspirowanej najnowszą książki Anny Olej-Kobus. Autorkę poznałyśmy już przy okazji naszej ukochanej serii "Podróżowników", te sprawdziły się świetnie, więc mamy pewność, że i te wycieczki nas nie zawiodą. Mam pewność, że Wy również znajdziecie tu coś dla siebie. Może nawet nasze drogi gdzieś się skrzyżują. Do zobaczenia na szlaku!